неділя, 1 листопада 2015 р.

Розробки уроків професійного спрямування

РОЗРОБКА УРОКІВ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ


ВИБІР МАЙБУТЬНЬОЇ ПРОФЕСІЇ

      РАДІОМЕХАНІК З РЕМОНТУ ТА ОБСЛУГОВУВАННЯ ТЕЛЕРАДІОАПАРАТУРИ



Розробив вчитель
                                                                                                                                 англійської мови
                                                                                                                          Здрачук А. С.



МЕТА ЗАНЯТТЯ

  Освітня: ознайомити з новими лексичними одиницями, вчити     
                      учнів вживати лексичний матеріал по темі,    
                      прищеплювати навички самостійного читання, робити   
                      повідомлення, виконувати вправи по темі.

   Розвиваюча: розвиток в учнів умінь переносу знань у нові
                              ситуації, розвиток слухової та зорової памяті,     
                              уваги, готовності до участі в іншомовному 
                              спілкуванні, розвиток навичок монологічного 
                              мовлення .

  Практична : практикувати учнів у читанні , монологічному
                            мовленні, усному спілкуванні по темі, практикувати         
                            у фіксації та передачі інформації з максимальним 
                            вживанням лексичного матеріалу по темі,
                            практикувати  самостійне опрацювання  матеріалу
                            та робити висновки.

  Виховна : виховання в учнів культури спілкування, доведення до  
                      їх свідомості важливості знань у виборі майбутнього  
                      життєвого шляху та здобуття профосвіти, позитивного
                      ставлення до вивчення іноземної мови.


Хід заняття

1.   Організаційний момент. Рапорт чергового, повідомлення про день тижня, погоду та відсутніх учнів.

2.   Постановка навчальних завдань, оголошення теми, мети та завдань заняття.

3.   Фонетична зарядка. Словникова робота. Учні ознайомлюються з новим лексичним матеріалом по темі, утворюють речення:

4. Робота з підручниками.
     Учні читають текст“Choosing a Profession” та виконують після    
      текстові завдання.

1)   Знайдіть у тексті відповідні англійські речення і прочитайте їх:
  a) Ті, хто бажають одержати спеціалізовану середню освіту можуть піти навчатися у технікуми, педучилища та медучилища.
  b) Для вступу в ці училища вони повинні здати два екзамени.
  c) Вони будуть навчатися в цих училищах приблизно два роки.
  d) У профтехучилищах вони здобудуть професії токарів, слюсарів, будівельників, продавців, кравців і здобудуть повну середню освіту.
  e) Студенти усіх спеціалізованих середніх шкіл отримують стипендію.

2)   Визначте вірні (+) та невірні (-) твердження до тексту:
    a) Those boys and girls who want to get a specialized secondary education can go to the institutes. (-)
    b) The pupils must pass three exams to enter the specialized secondary schools. (-)
    c) The students can get the professions of turners and builders at the technical schools. (-)
    d) The students of all kinds of specialized secondary schools receive scholarship. (+)
    e) The students will study at specialized secondary schools for about four years. (+)
  
   
5.    Самостійна робота. Учні виконують роботу з картками.

6.    Вибір майбутньої професії пов'язаний не лише з навчанням, але й з працевлаштуванням. Учням доведеться заповнювати різні анкети під час влаштування на роботу. Ось один із варіантів анкети, яку пропонується заповнити учням на англійській мові.

7.    Підведення підсумків заняття, оцінювання роботи учнів.

8.    Домашнє завдання:
I – рівень: словникова робота;
II– рівень:  Ex.4, p 5 – read and translates the text;
IIIрівень:  Виконати завдання на картках
IV – рівень: *Написати твір “My future profession” (об’єм 10 – 20 речень).

9.    Рефлексія.  


VOCABULARY

actorактер
actressактриса
agronomistагроном
architect ['a.kitekt] — архитектор
artist (painter) — художник
auto mechanic ['o:tou mi'kaanik] — автомеханик
ballerina — балерина
biologist — биолог
book-keeper (accountant) — бухгалтер, счетовод
builder (constructor) — строитель
bus-driver — водитель автобуса
ballet-master — балетмейстер
barber — парикмахер (мужской)
bricklayer — каменщик
bank-teller — кассир (в банке)
carpenter — плотник
chemist — химик
correspondent — корреспондент
cashier — кассир
combine-operator — комбайнер
computer-operator — оператор компьютера
clerk-typist ['kla:k'tapst] — секретарь-машинистка
clerk — конторский служащий
cook — повар
dancer — танцовщик
driver — водитель
draftsman — чертежник
designer — дизайнер
dentist — зубной врач, стоматолог
doctor — врач
docker — докер
editor — редактор
engineer [,end3i'nia] — инженер
electrician [ilek'tnjan] — электрик
employee — служащий
economist — экономист
fashion model — манекенщица
fanner — фермер
fisherman — рыбак
fireman (fire fighter) — пожарник
founder — литейщик
fitter (locksmith) — слесарь
gardener — садовник
gynaecologist — гинеколог
hairdresser — парикмахер (женский)
interpreter — переводчик
journalist — журналист
librarian [lai'breanan] — библиотекарь
lab technician ['laeb tek'nijan] — лаборант
locomotive engineer (engine driver) — машинист
legal expert — юрист
lawyer — адвокат
milkmaid — доярка
mechanicмеханик
milling-machine operatorфрезеровщик
musicianмузыкант
maid горничная
miner шахтер
nurse медсестра
neuropathist невропатолог
obstetrician акушер
oculist (eye doctor) окулист
oil worker нефтяник
pharmaceutist [,fa:ma'sju:tist] — фармацевт
postmanпочтальон
police officer (policeman) полицейский
plumberводопроводчик; паяльщик
physicist ['fizisist] — физик
pilot летчик
pig tender свинарь
receptionist [n'sepjantst] — регистратор
salesman (woman, person), seller, shop assistant, store-keeper прода­вец
secretary ['sekratri] — секретарь
singer певец seamstressшвея
scientist ученый
shepherd пастух
stenographerстенографист
sculptor скульптор
steel-worker сталевар
surgeon хирург
security guard [si'kjuanti 'ga:d] — служащий охраны
stock clerk кладовщик
tailor портной
 telephone operator телефонист
 teacher учитель
taxi driver водитель такси
truck driver водитель грузовой машины
tractor driver тракторист
technologist технолог
technician техник
typistмашинистка
 translator переводчик
turner токарь
therapeutist терапевт
veterinary(vet) — ветеринар
waiterофициант
welder сварщик
weaver ткач
worker рабочий
writerписатель.
at to work smth. работать над чем-либо
to be at work on (upon) smth. быть занятым чем-либо
at workза работой
in work имеющий работу
to set to work приняться за дело, делать работу.

PUPIL’S CARD


1. Скласти діалог, використовуючи таблицю, в парах




What should
(would)





I
He
My friend
My brother
My sister


















Should


Would

You
She
He
your brother
your sister
your friend





Like to bea



Like to bea?





doctor, fitter of the repair the cars, technician, fitter – electrician of repair the electroequipation, bechnician, regulater of the radiodevice and the apparatures, teacher,
tinsmith – electrowelder of the repair car – bodys, official employ ee, the pupils of the computer operating, accountant 

 

2.   Translate into English.
1). Я купую нові запчастини до трансворматора кожного року.
2) Він ремонтує електричний лічильник кожного тижня.
3) Вони зробили ізоляцію  вчора.
4) Минулого місяця він купив запасні деталі.
5) Ми купимо та встановимо заземлення наступного тижня.
                6)Завтра вони продадуть зайвий кабель.

3.  Write all possible questions to the sentences.
1)   My future profession is an electrician.
2)    I had to prepare to this lesson and I went to the market.
3)   I enjoyed my visit to the market.

   4. Прочитайте та перекладіть  текст.

A SOUND WAVE RIDES ON A CARRIERWAVE

First of all we want to tell you that the sound wave is called audio frequency wave (from audio meaning to hear). We must remember that the radio waves that come from radio stations are very rapid in their vibrations. They alternate between positive and negative charges from 1 000 000 to 10 000 000 times per second and that is too fast for-the loud speaker of our radio sets. Our radio loudspeaker could never receive waves that vibrate as fast as that. The radio waves that come into our sets are produced in the radio stations by alternating current like the spark between your finger and the metal door knob.
An alternating current is a current that changes from positive to negative hundreds, of thousand of times per second. First it has a positive charge, and then it has a negative charge, and it keeps on alternating from positive to negative so rapidly that you cannot notice the changes. You have just the same thing in the cinema: you see the film but you cannot separate one picture from another, while watching the film. This alternative current is sent up a tall metallic shaft and out in space. Before this current is sent out, it is made very strong with the help of vacuum tubes. As soon as the alternative current enters the shaft it is turned into radio waves.
The alternating current that is sent up the tall shaft and out into space, usually carries the sound wave which, at this point, is in the form of much slower electrical vibration that we send through the telephone wires. Because it carries this waves it is called a carrier wave.
Sometimes it carries nothing at all, but most of the time a sound wave is riding on it.
By the time hundreds of different carrier waves, reach you radio, they are quite weak and cannot be used.
They cannot be sent into - the electromagnet of the loudspeaker because they will produce no effect, i.e. they will create no sound " in your loud - speaker. These radio waves can produce sound in the loudspeaker only after we have solved three problems.
First, we must separate them and take only wave frequency second, we have to strengthen greatly these weak waves. And third we must separate the sound wave from the carrier wave. Only after that we can get the same sounds in our loudspeaker as those sent into the microphone at the studio.

VOCABULARY NOTES:

A sound wave rides on a carrier wave — Звукова хвиля їде верхи на несучій хвилі
frequency wave — хвиля звукової частоти
alternative current — змінний струм
keeps on alternating — продовжує змінюватися
this alternating current is sent up – цей змінний струм йде по антені
a tall metallic shaft and out into space — ввepx  i виходить в простір
is turned into radio waves — він перетворився в радіохвилі
at this point — в цьому випадку
we have to strengthen — ми повинні підсилити
ears are not able to hear — вуха не можуть чути

  5.  Прочитайте та перекладіть  текст.

MAGIC WAVES IN YOUR ROOM

In the room where you live there are hundreds of strange, invisible magic waves. They come into your house through the walls, ceilings and floors and they are there now. They are upstairs and downstairs. They are all over the world, surrounding everything and everyone. Yet no one can ever see or hear them or feel them. But we know they are present. All we have to do to prove it is to turn on our radio and television sets. Then we pick them right out of the air and transform them into music and voice that we can hear, and moving pictures that we can see.
These magic waves come from everywhere. Turn the knob of your radio just a little, and you may hear the latest news. Turn a little more and you can hear a concert. Turn the knob of your television set and with the help of these same waves you will see a film or a play.
All you need to do is to take the set into your room and to turn some little knobs.
When you turn the knobs of your television, set you release sound and light waves and you can both see and hear programmes. When you turn the knob of your radio, you release sound waves and you hear a programme.
How are these waves brought to your radio or television? There is energy working around us all the time. There is the energy in light, heat and sound and it travels in wave. A wave is a single vibration of energy in motion.
Light and heat and radio waves are different from sound waves because they do not need anything that we can see or feel through which to travel. Light and heat and radio waves are called electromagnetic waves. And because they are electric they are surrounded by the magnetic fields that electricity always makes around itself.
All electric current creates a magnetic force, an area around, that has the same kind of power that a real magnet has. This magnetic area is called a magnetic field.

VOCABULARY NOTES:
magic wavesчарівні хвилі
knob n. — ручка
energy n. — енергія
sound and  light wavesзвукові та світлові хвилі
electric currentелектричний струм
electromagnetic wavesелектромагнітні хвилі
... is called — ...називається
All we have to do to prove it — Bсе, що треба, для того щоб довести це
They are upstairs and downstairs — Вони знаходяться наверху та унизу

Answer the questions


1.    How do the magic waves come into your house?
2.    How can we prove the presence of magic waves in your room?
3.    Why are light and heat waves different from sound waves?
4.    What does electric current create?
5.    How is the magnetic area called?



6. Guess the meaning of the words and team the correct pronunciation.
to function               [fFnkUn]     studio    ['stju:diou]  journal     [’d ò3ə:nl]  channel                [tòænl]
Station    ['steiòn]      documentary    [,dokju:’ment əri]
television                  [teli'vi3n]    comedy  ['komidi]
to start    [sta:t]        programme ['prougræm]
regular    ['regjulə]   telegraph     ['teligraf]
commentary ['koməntəri]
 A. Read the words and word combinations and their translation.
B. Cover the right side of the page and translate the words and word combinations into Ukrainian.
C. Cover the left side of the page and translate the words into English.

engineering           [,end3i'niəriŋ]      інженерне мистецтво, техніка
application           [,pli'keiòn]             застосування
connect                 [kə'nekt]               зєднувати, повязувати
connection            [kə'nekòn]              звязок, сполучення
function                ['ŋkòn]                діяти, функціонувати
broadcast              ['bro:dka:st]          радіопередача, передавати по радіо
receiver                 [ri'si:və]                радіоприймач
transmit                [trænz'mit]           передавати
sound                    [saund]                 звук
wave                     [weiv]                   хвиля
diverse                  [dai'və:s]               різний, різноманітний
weather forecast           ['weðə(r) 'fo:ka:st]          прогноз погоди
neighbouring        ['neibəriŋ]             сусідський, суміжний
crime series          ['kraim 'siəriz]      кримінальний серіал
cartoon                 [ka:'tu:n]               мультфільми
quiz                       [kwiz]                   вікторина, телевікторина
quiz programme                                KBK, paдіовікторина
variety show         [və'raiəti 'òou]       естрадна вистава, вар’єте

6.   Pre-reading task.
 Here are some questions. Beneath each question are four answers marked A B C D. Try to find the proper answer before you read the text.
1. When did the first radio telegraph connection in Ukraine begin to function?
A. in 1924.                  B. in 1902.                            C. in 1930.                            D. in 1941.
2. When were the first regular broadcasts in Ukraine made?
A. in 1936.
                 B. in 1924.                            C. in 1928.                            D. in 1946.
3.  When did the engineers of Kyiv begin to work on transmitting pictures with sound by radio waves?
A. in late 30s               B. after World War II. C. during World War II.       D. in 1927.
4.When did regular telecasts in Ukraine begin?
A. in 1956.
                 B. in late 40s                        C. in 1951.                            D. in 1945.
5.What is the main task of Television?
A. to educate us.          B. to entertain us.                 C. to show us the world.      D. to give us pleasure.
6.  How many homes in Ukraine have TV sets?
A. approximately 100%.      B. 75%.              C. 50%.                        D. approximately 90%.
7.How many hours a week do three Ukrainian national channels broadcast programmes?
A. about 200 hours.
            B. about 130 hours.    C. about 320 hours.             D. about 180 hours.
8.How many hours a day, on average, do people watch TV in Ukraine?
A. 3-4 hours.                        B. 1-2 hours.               C. 6-8 hours.                        D. 5-6 hours.

7. Read the text quickly. Check your answers to the questions above.

Radio and television occupy one of the leading places among the greatest achievements of engineering in the 20th century. They find greater and greater application in many areas of life.
The first use of radio in Ukraine was mentioned in Pochtovo-Telegraphnyi (Post and telegraph) Journal in 1902. This was the time when radio telegraph connection began to function between Kherson and the town of Hola Prystan' (English: Bare Pier).
The first regular broadcasts in Ukraine were made in Kharkiv in 1924, when the first radio stations were built. In 1927, radio broadcasts were conducted in Dnipropetrovs'k, Donets'k, Odesa and other large cities. In 1940, there were thousands of radio receivers in all parts of Ukraine.
In late 1930s scientists in Kyiv and Kharkiv began to work on problems connected with the process of transmitting pictures with sound by radio waves. The first experimental television centre started functioning in Kyiv in 1941. And the regular telecasts were begun by the Kyiv Broadcasting Studio in November, 1951.
At present, almost all homes in Ukraine have radio sets, and approximately 90 per cent of homes have TV sets. Radio and television programmes start early in the morning and  continue till midnight. Three Ukrainian national channels broadcast about 320 hours of programmes a week. Some people also receive satellite or cable TV. On average people in Ukraine watch TV programmes between three or four hours a day. But sometimes they spend even more time watching TV.
The world around us is very diverse and rich. There are all kinds of things-politics, art, science, protection of health, economy, nature, finance. So the main task of television is to try to show us this world. Besides, radio and television offer amusement, pleasure and do lots of other things. Is there something special to television that it offers us? Clearly there is, otherwise it wouldn't be so popular among small children, teenagers, senior citizens. They enjoy watching all programmes, but their favourite programmes are variety shows, comedy programmes, quiz programmes, crime series, animated cartoons.
Television, with a minimum of efforts turns our living-room into a playhouse, auditorium, a dancing-hall or a stadium.
Already some people say that with their television and radio sets at home, they no longer need theatre or cinema and do not care whether they live or die.
What do you think of it?
Unfortunately, unlike the USA and some other countries we do not have special channels for weather forecasts, sports events, crime series, popular-science films, discussions, general education. In the centre of New York, in Manhattan, you can watch TV programmes on thirty-six channels. For example, on Channel 27, you will hear only news and commentaries. There is a weather channel, too. On this channel you can hear the weather forecasts, you can learn about the weather in your town, in neighbouring towns and states, in other countries. Some channels are devoted to sports events, and there are a lot of channels showing only animated cartoons, science-popular films or crime series. Yet people wouldn't be against a dozen more channels. They believe that sooner or later TV will become world-wide and they will be able to watch regular programmes from other countries.
Do you think it may be true?

VOCABULARY EXERCISES TO THE TEXT
A) Choose in the right-hand column the correct definition for each world in the left-hand column.

broadcast            join, put together, unite;
mention              speak or write about something briefly;
connect               send out programmes by radio or television;
application          act of putting a theory, discovery, etc. to practical use;
connection          very near to, almost, about;
transmit              competition, especially on TV or radio in which people;
receiver               try to answer questions to test their knowledge;
sound                  send out signals, programmes by radio waves along a telegraph wire;
wave                             thing that can be heard;
neighbouring                situated or living next to or near somebody(something);
diverse                film made by photographing a series of amusing drawings
approximate                 motion by which heat, light, sound, electricity, radio etc. is spread;
series                            apparatus for receiving broadcast signals;
cartoon                of different kind, varied;
quiz                     operate, act;
function              connecting or being connected, place or point where two things are connected (joined);
a number of programmes, films linked by characters theme, etc.

B) Find the words that doesn't belong to the group

mention,              inform,                speak of,             retell;
function,             fulfil,                            operate,               act;
connection,                  contact,               tie,                       function;
broadcast,           telecast,               transmit,              send;
receiver,              radio,                            recorder,             tuner;
about,                           on the average,   approximately,    almost;
cartoon,               documentary,               parody,                caricature;
quiz,                    answer,                examination,                test;
diverse,               different,             varied,                          changeable;
neighbouring,               common,             near,                    next.


C) Think of words that fit definitions below and write them

 

(all the required words are in the text).
speak of, tell, write about something briefly                               - m…
send out programmers by radio or TV                                         - b…
operate, act                                                                                    - f…
test, examination, contest                                                             - q…
thing that can be heard                                                                 - s…
motion by which heat, light, sound is spread                               - w…
apparatus for receiving broadcast signals                                    - r…
very near to, about                                                                        - a…
parody, caricature                                                                         - c…
send out signals, music, etc                                                          - t…
situated or living near somebody (something)                            - n…
different, varied                                                                            - d…
join, put together                                                                          - c…
practical use                                                                                  - a…
programmers, films linked by characters, theme, etc                  - s…


            HOME TASK
IIILEVEL
Прочитайте та перекладіть  текст.

THE TRANSISTOR AND THE COMPUTER
THE COMPUTER'S MINIATURIZATION

The first wide applications of semiconductor electronics were in telephone industry and then in transistor radios
Computers began to use transistors in 1955.  In that year IBM company marketed a computer in which 1250 valves had been replaced by 2220 transistors, reducing the power consumption of the computer by ninety - five per cent.
The invention almost at the same time of the stored program digital computer provided a large potential market for the transistor. The reason is that digital systems require very large numbers of transistor circuits.
The synergy between a new component and a new application generated an explosive growth of both transistor and computer. The historical fact is that early efforts to miniaturize electronic computers were not motivated by computer engineers. Various satellite and missile programs called for complex electronic systems to be installed in equipment in which size, weight and power requirements were severely constrained. So the effort to miniaturize was promoted by space and military agencies.

VOCABULARY NOTES:

IBM - International Business Machine – фірма у США
Valve n. — лампа (електронна)
market v. — продавати
the stored program digital computer – цифровий комп’ютер з пам’яттю, що зберігається 
provide v — забезпечувати
digital systems — цифрові системи
satellite and missile programs — супутникові та ракетні програми
install v - встановлювати
constrain v — oбмежувати
space and military agencies — космічні та військові установи
synergy n. — узгодження, відповідність

Answer the questions


1.      Where were the first applications of semiconductor electronics?
2.      When did computers began to use transistors?
3.      What did IBM market in 1955?
4.      What did digital systems require?
5.      When were the stored program digital computers invented?



РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ПО ТЕМІ

ВИБІР МАЙБУТЬНЬОЇ ПРОФЕСІЇ

СТОЛЯР,ВЕРСТАТНИК ДЕРЕВООБРОБНИХ ВЕРСТАТІ


                                                                                                                    Розробив вчитель
                                                                                                     англійської мови
                                                                                              Здрачук А. С.


МЕТА ЗАНЯТТЯ

  Освітня: ознайомити з новими лексичними одиницями, вчити     
                      учнів вживати лексичний матеріал по темі,    
                      прищеплювати навички самостійного читання, робити   
                      повідомлення, виконувати вправи по темі.

   Розвиваюча: розвиток в учнів умінь переносу знань у нові
                              ситуації, розвиток слухової та зорової памяті,     
                              уваги, готовності до участі в іншомовному 
                              спілкуванні, розвиток навичок монологічного 
                              мовлення .

  Практична : практикувати учнів у читанні , монологічному
                            мовленні, усному спілкуванні по темі, практикувати         
                            у фіксації та передачі інформації з максимальним 
                            вживанням лексичного матеріалу по темі,
                            практикувати  самостійне опрацювання  матеріалу
                            та робити висновки.

  Виховна : виховання в учнів культури спілкування, доведення до  
                      їх свідомості важливості знань у виборі майбутнього  
                      життєвого шляху та здобуття профосвіти, позитивного
                      ставлення до вивчення іноземної мови.


Хід заняття

1.   Організаційний момент. Рапорт чергового, повідомлення про день тижня, погоду та відсутніх учнів.

2.   Постановка навчальних завдань, оголошення теми, мети та завдань заняття.

3.   Фонетична зарядка. Словникова робота. Учні ознайомлюються з новим лексичним матеріалом по темі, утворюють речення:
Joiner – столяр
Carpenter – тесляр (тесля)
Timber – деревина
Machine-tool – верстак
Tape-measure – рулетка
Hammer – молоток
Nail – цвях
Wood – ліс (дерево)
Board – дошка
Level – рівень
Work-shop – майстерня
Shaving – стружка
To plane – стругати
To contrive – майструвати
Skilled craftsman – майстер
Window frame – віконна рама
Saw – пилка
Plane – рубанок
Grinding machine – шліф машина
Drill – свердло
Paneling – деревообробна обшивка


 4. Робота з підручниками.
     Учні читають текст“Choosing a Profession” та виконують після    
      текстові завдання.

1)   Знайдіть у тексті відповідні англійські речення і прочитайте їх:
  a) Ті, хто бажають одержати спеціалізовану середню освіту можуть піти навчатися у технікуми, педучилища та медучилища.
  b) Для вступу в ці училища вони повинні здати два екзамени.
  c) Вони будуть навчатися в цих училищах приблизно два роки.
  d) У профтехучилищах вони здобудуть професії токарів, слюсарів, будівельників, продавців, кравців і здобудуть повну середню освіту.
  e) Студенти усіх спеціалізованих середніх шкіл отримують стипендію.

2)   Визначте вірні (+) та невірні (-) твердження до тексту:
    a) Those boys and girls who want to get a specialized secondary education can go to the institutes. (-)
    b) The pupils must pass three exams to enter the specialized secondary schools. (-)
    c) The students can get the professions of turners and builders at the technical schools. (-)
    d) The students of all kinds of specialized secondary schools receive scholarship. (+)
    e) The students will study at specialized secondary schools for about four years. (+)
   
5.    Самостійна робота. Учні виконують роботу з картками.

6.    Вибір майбутньої професії пов'язаний не лише з навчанням, але й з працевлаштуванням. Учням доведеться заповнювати різні анкети під час влаштування на роботу. Ось один із варіантів анкети, яку пропонується заповнити учням на англійській мові.

7.    Підведення підсумків заняття, оцінювання роботи учнів.

8.    Домашнє завдання:
I – рівень: словникова робота;
II– рівень:  Ex.4, p 5 – read and translates the text;
IIIрівень:  Виконати завдання на картках
IV – рівень: *Написати твір “My future profession” (об’єм 10 – 20 речень).

9.    Рефлексія.  

VOCABULARY

Timber – деревина
Machine-tool – верстак
Tape-measure – рулетка
Hammer – молоток
Nail – цвях
Wood – ліс (дерево)
Board – дошка
Level – рівень
Joiner – столяр
Carpenter – тесляр (тесля)
Timber – деревина
Machine-tool – верстак
Tape-measure – рулетка
Hammer – молоток
Nail – цвях
Wood – ліс (дерево)
Board – дошка
Level – рівень
Work-shop – майстерня
Shaving – стружка
To plane – стругати
To contrive – майструвати
Skilled craftsman – майстер
Window frame – віконна рама
Saw – пилка
Plane – рубанок
Grinding machine – шліф машина
Drill – свердло
Paneling – деревообробна обшивка

PUPIL’S CARD


1.   Translate into English.
1). Я купую нові дошки кожного року.
2) Він ремонтує стільці  кожного тижня.
3) Вони вирізьблювали ручки вчора.
4) Минулого місяця він купив рулетку.
5) Ми будемо настилати підлогу наступного тижня.
6)Завтра вони продадуть вікна та двері.

2.   Write all possible questions to the sentences.
1)   My future profession is a carpenter.
2)    I had to prepare to this lesson and I went to the market.
3)   I enjoyed my visit to the market.

3. Виберіть слова , які відносяться до вашої професії.

Joiner, Мeter, Timber, Carpenter, Block, Tape-measure, Hammer, Machine-tool, Shoulder Sand,  Nail, Wood,  Board,  Skilled craftsman, Drill Paneling , Shaving, Saw, To plane, To contrive, Concrete-mixer, Plane, Work-shop, Grinding machine, , Bricklayer, Brick, Window frame, To built,  Stone, Foundation, Cement,Pail, Solution

4. Перекласти текст.

Metal cutting machines

Nearly in every machine shop you may find many machines for working metals; they are generally called “Machine tools” and are extensively used in many branches of engineering. A drill can perform many kinds of operations; it is used in boring , turning and drilling, although it is intended primarily for boring; and the other operations are secondary

Завдання до тексту

І Перекласти речення на англійську мову

1. Дрелька може виконувати багато видів операцій.
2. Вони називаються машинні інструменти.
3. Машинні інструменти використовуються у багатьох гілках споруд.

5. Перекласти текст.
                                                                       
I’m proud to be a worker.

You ask how I chose my trade? After nine years of schooling I decided to go to a lyceum, so as to get both a trade and a secondary education.
Now I know that it isn’t easy to become a modern-day skilled worker. We get our secondary education at the lyceum. But often it is not enough for us and our graduates go to work for some time in industry and study at specialized evening secondary schools. I shall also continue my studies at a  specialized industrial institute. I would like to become joiner at the lyceum  I went to, but all that is in the future.
Today, more and more boys and girls go to lyceums. Besides this the state not only teaches and trains them in a trade, it also gives them free food, hostel and grant.

Завдання до тексту

I. Перекласти речення на англійську мову.

1.    Ми отримуємо середню освіту у ліцеї.
2.    У наші дні кваліфікованим робітником стати нелегко.
3.    Мені б хотілось бути столяром.

 II.  Перепишіть речення вставляючи слова(skilled, lyceum, state, trade).

1.    Young people can secondary education at a … .
2.    Many … workers are graduates from lyceum
3.    One can learn a new interesting … at a lyceum.
4.    Every must work for the good of our… .

ІІІ Перекласти речення на українську мову.

1.    We will open a new workshop in our lyceum next month.
2.    What do you think about this new machine-tools? I think it’s probably succeeding.
3.    I didn’t see you in the workshop last week.
4.    I worked at home for a few days.
5.    I demanded windows frames.
6.    We are going to open a new workshop in our lyceum.

6. Read the dialogue and make up own.

Artur and Denys met in the shopping centre.
-         Did you have any trouble finding the shopping centre?
-         Not at all. Several people helped me with the directions, and it wasn’t so hard. Say, Artur, I need to buy a plane(рубанок). Is there a department of instruments  around here?
-         Oh sure, there’re several. How about that one over here?
Boys in the department of instruments.
-         May I help you?
-         Do you have a plane?
-         Yes, I’m sure we do. Here you are.
-         I’ll. Take it.
-         Yes, please pay the cashier. Right over there.
-         Yes, of course.

HOME TASK
III – LEVEL
Прочитайте та перекладіть  текст.

My shopping.
When I want to buy something I go to a shop or market. There are many kinds of shops in my town. It has a food supermarkets, two department stores, clothing stores, grocery, a bakery and butchery.
Shopping has common elements wherever it takes place. A buyer looks for a seller who is offering something the buyer wants or needs at a price the buyer can afford to pay. Sellers often advertise their wares in newspapers, on the radio or TV, on posters etc. Sellers use a variety of tactics to induce buyers to purchase from them at a price which leaves some profit.
I like to do my shopping at large department stores and supermarkets. There is a great assortment of various goods in one building and this is very convenient. Department stores are composed of many departments: shoes, ready-made clothes, fabrics, sports goods, toys, glasses, electric appliances, cosmetics, jewelry etc. You can buy or try on everything you like. But sometimes I go to the market. Many people go to the market nowadays.
I study at Professional Lyceum. My future profession is a carpenter. Some days ago I had a Practice lesson. I had to prepare to this lesson and I went to the market. I wanted to buy varnish and nails. I got to the counter. Then I said that I wanted to buy varnish and nails. A seller showed me these things and I decided to buy their. I paid the money and seller gave me purchases. He thanked  and added he was always glad to see me here. I enjoyed my visit to the market.
Sometimes I can not buy necessary wood and order it in a On-line Market. There is a very good service. It really help me to save my time and get goods of high quality. I have just to look through catalogues of any Internet shop, choose the things I want to buy, order them and wait until they get them to my home.
I like shopping because it is a part of our daily life. (344з.)

Varnish – лак
Nails – гвіздки
Wood - деревина
1.   Mark the true (T) and  false (F) sentences.
1)   When I want to buy something I go to a shop or market.
2)   There are many kinds of meals in my town.
3)   Shopping has common elements wherever it takes place.
4)   I like to do my shopping at baker’s and supermarkets.
5)   Many people go to the market nowadays.
6)   I wanted to buy varnish and nails.

2.   Choose the correct variant.
1) There are many kinds of         in my town.
a)    shops
b)    post-offices
c)    cinemas
2) Sellers often advertise their wares in         , on the radio or TV, on posters etc.
a)    magazines
b)    books
c)    newspapers
3) You can             or try on everything you like.
a)    buy
b)    read
c)    speak
4) But sometimes I go to the          .
a)    shop
b)    market
c)    school
5) My future profession is a          .
a)    teacher
b)    carpenter
c)    pilot
6) I got to the          .
a)    counter
b)    desk
c)    table
7) I paid the money and seller gave me      .
a)    purchases
b)    tools
c)    candies
8) There is a very           service.   
a)    bad
b)    good
c)    cheap
9) I have just to look through catalogues of any          shop.
a)    Post
b)    Ordinary
c)    Internet
10) I like          because it is a part of our daily life.
a)    reading
b)    speaking
c)    shopping

РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ПО ТЕМІ

ВИБІР МАЙБУТЬНЬОЇ ПРОФЕСІЇ

ШТУКАТУР, ЛИЦЮВАЛЬНИК-ПЛИТОЧНИК
                                                                                                                                                                                                                                                                                        Розробив вчитель
                                                                                                     англійської мови
                                                                                              Здрачук А. С.



МЕТА ЗАНЯТТЯ

  Освітня: ознайомити з новими лексичними одиницями, вчити     
                      учнів вживати лексичний матеріал по темі,    
                      прищеплювати навички самостійного читання, робити   
                      повідомлення, виконувати вправи по темі.

   Розвиваюча: розвиток в учнів умінь переносу знань у нові
                              ситуації, розвиток слухової та зорової памяті,     
                              уваги, готовності до участі в іншомовному 
                              спілкуванні, розвиток навичок монологічного 
                              мовлення .

  Практична : практикувати учнів у читанні , монологічному
                            мовленні, усному спілкуванні по темі, практикувати         
                            у фіксації та передачі інформації з максимальним 
                            вживанням лексичного матеріалу по темі,
                            практикувати  самостійне опрацювання  матеріалу
                            та робити висновки.

  Виховна : виховання в учнів культури спілкування, доведення до  
                      їх свідомості важливості знань у виборі майбутнього  
                      життєвого шляху та здобуття профосвіти, позитивного
                      ставлення до вивчення іноземної мови.


Хід заняття

1.   Організаційний момент. Рапорт чергового, повідомлення про день тижня, погоду та відсутніх учнів.

2.   Постановка навчальних завдань, оголошення теми, мети та завдань заняття.

3.   Фонетична зарядка. Словникова робота. Учні ознайомлюються з новим лексичним матеріалом по темі, утворюють речення:
Bricklayerмуляр
Brickцегла
Cementцемент
Shoulderлопатка
Sandпісок
Blockблок
To built – мурувати
Stoneкамінь
Foundationфундамент
Pailвідро
Solutionрозчин
Concrete-mixerбетономішалка
Meter – метр

 4. Робота з підручниками.
     Учні читають текст“Choosing a Profession” та виконують після    
      текстові завдання.

1)   Знайдіть у тексті відповідні англійські речення і прочитайте їх:
  a) Ті, хто бажають одержати спеціалізовану середню освіту можуть піти навчатися у технікуми, педучилища та медучилища.
  b) Для вступу в ці училища вони повинні здати два екзамени.
  c) Вони будуть навчатися в цих училищах приблизно два роки.
  d) У профтехучилищах вони здобудуть професії токарів, слюсарів, будівельників, продавців, кравців і здобудуть повну середню освіту.
  e) Студенти усіх спеціалізованих середніх шкіл отримують стипендію.

2)   Визначте вірні (+) та невірні (-) твердження до тексту:
    a) Those boys and girls who want to get a specialized secondary education can go to the institutes. (-)
    b) The pupils must pass three exams to enter the specialized secondary schools. (-)
    c) The students can get the professions of turners and builders at the technical schools. (-)
    d) The students of all kinds of specialized secondary schools receive scholarship. (+)
    e) The students will study at specialized secondary schools for about four years. (+)
  
   
5.    Самостійна робота. Учні виконують роботу з картками.

6.    Вибір майбутньої професії пов'язаний не лише з навчанням, але й з працевлаштуванням. Учням доведеться заповнювати різні анкети під час влаштування на роботу. Ось один із варіантів анкети, яку пропонується заповнити учням на англійській мові.

7.    Підведення підсумків заняття, оцінювання роботи учнів.

8.    Домашнє завдання:
I – рівень: словникова робота;
II– рівень:  Ex.4, p 5 – read and translates the text;
IIIрівень:  Виконати завдання на картках
IV – рівень: *Написати твір “My future profession” (об’єм 10 – 20 речень).

9.    Рефлексія.  


VOCABULARY


Bricklayerмуляр

Brickцегла

Cementцемент

Shoulderлопатка

Sandпісок

Blockблок

To built – мурувати

Stoneкамінь

Foundationфундамент

Pailвідро

Solutionрозчин

Concrete-mixerбетономішалка

Meter – метр


PUPILS CARD


1. З поданими словами скласти 5 речень.

a) Cementцемент
    Brickцегла
    Stoneкамінь
    To builtмурувати
     Levelрівень

b) Tape-measureрулетка
     Drillсвердло
     Bricklayerмуляр
     Sandпісок
     Solutionрозчин

с) Hammerмолоток
     Foundationфундамент
     Builderбудівельник
     Concrete-mixerбетономішалка
     Pailвідро


2. Розділіть подані слова у 2 колонки: злічувальні та незлічувальні іменники.

Foundation, solution, pail, meter, cement, sand.



3. Виберіть слова , які відносяться до вашої професії.

Joiner, Work-shop, Timber, Carpenter, Block, Machine-tool, Tape-measure, Hammer, Nail, Wood, Cement, BoardDrill Paneling , Shaving, To plane, To contrive, Skilled craftsman, Saw, Plane, Grinding machine, , Bricklayer, Brick, Window frame, Shoulder Sand,  To built,  Stone, Foundation, Pail, Solution, Concrete-mixer, Мeter.


HOME TASK

Перекласти речення на англійську мову.

-         Мій батько є одним із кращих мулярів у нашому місці.

-         У своїй роботі муляри використовують такі речі: цемент, пісок, цеглу, рівень.

-         На сьогоднішній день у нашій країні будується багато нових будинків.

-         Будівництво нашої країни потребує тисячі висококваліфікованих спеціалістів.

 Прочитайте речення та виберіть з них правильні.

a.     Bricklayer doesn’t build new houses (building)

b.     Bricklayer in his work such things as: cement, block, solution.

c.     First of all workers to build  foundation.





Немає коментарів:

Дописати коментар